新加坡的生活

2007年8月3日星期五

5个月前,我从马来西亚移到新加坡来工作,在这片即陌生有熟悉的土地上生活。我在马来西亚生活了27个年头,从来没有离开我的国家到别的国家长期居住过。新加坡是第一个我长期居住的国家。虽然新加坡和马来西亚很靠近,有拥有相同的历史渊源,但是只从新马分家以后各自发展,地方文化已经有了很大的差别。

虽然新加坡是个弹丸之地,在没有天然资源底下,还能在一代人的时间内从第三世界国家转变为富裕的发达国家,不僅是「亚洲四小龙」之一,也是全球最富裕、經濟最發達和生活水平最高的国家之一。新加坡更以廉洁的政府、清洁的市容、良好的治安、高效率和完善的法制闻名于世。反观马来西亚独立了50年,尽管有丰富的天然资源与良好的地理位置,还只是一个发展中国家,向先进国迈进的宏愿还遥不可及。

看了外面的世界才发现马来西亚的落后。所以,我就一直想要“逃”出这个地方,去其他的先进的国家发展,体验生活。为什么我会选新加坡呢?因为它靠近马来西亚,有可以给我2.23的兑换率。哈哈!

来到新加坡后,我一天走的路比在马来西亚一个星期走的路还要多。在马来西亚,我的代步工具是我的车-PROTON SAGA。在新加坡,我的代步工具UPGRADE到BMW。(Bus, MRT, Walk) 幸好新加坡的公共交通工具非常方便,去那里都很方便,根本不会造成什么困扰。

在这里,我比在马来西亚运动多了。因为放工后没有什么地方可以去,所以可以去跑步或游泳。新加坡人很喜欢跑步,常常在傍晚或着是很夜都可以见到有人在跑步。如果在马来西亚,绝对不会有人深夜还敢在外面跑步,因为晚上的治安不安全,十分危险。在这里,深夜走在街上也会觉得很安全。

我最喜欢这里的国家图书馆了。刚开始来到这里,没有电脑,没有网络,大部分的时间都在图书馆待着看书,上网,听歌,喝咖啡,看报纸。成为他的会员,还可以把书借会家看。刚开始到这里,我几乎一个星期可以看2-3本书呢!只从有了电脑网络后,就比较少到图书馆了。

新加坡是一个很讲“LAW”的地方。在这里要很小心,循规蹈矩,一不小心就会犯法,被抓去关。所以新加坡人都很怕政府。有时后,我还会觉得有一点束缚,感觉到不自由。

在这里,你可以看到不同国际的人在街上行走。印尼,泰国,菲力宾,中国,越南,香港 等等。最近看到报导,新加坡1/3的人口是外来人口。三个人中就有一个是外国人,实在是难以想象。
新加坡的开放政策吸引了许多外国的人才(就像我。。呵呵)到新加坡来生活。就是这种开放政策才让新加坡快速的发展。

我不知道我会在新加坡会待多久,但是在这里工作绝对是一个“对”的选择,丰富了我的生活及工作经验。^_^


引用Wikipedia - 新加坡的资料
面积

人口

9 评论:

.亮 2007年8月6日 08:21  

听你降讲,我要开始考虑了.......

~Will~ 2007年8月6日 23:22  

Wow! I'm agreed with you, thats why i'm working in Singapore now.

~Will~ 2007年8月7日 00:52  

Population of Working permit holder, PR & Singaporean are keep on increasing......

Sing. Government is encouraging skill & knowledgable persons come to Singapore.

As we know, a large numbers of foreigners come to Singapore and convert to PR & Singapore Citizen.

We don't want to be a 3rd class people in Singapore but how come we may have better treatment & career advancement in Singapore than Malaysia. When we convert to PR & Citizen, we may enjoy more benefits than in Malaysia.

Really feel very up set recently coz heard so many discrimination cases in Malaysia.

What say you?

Tze Yik 2007年8月7日 09:50  

Although there is a slight benefit difference between citizen and PR, but we still being treated with honor and respect.

But in our own country , what we get? They just treat chinese as a guest that rent their land. They never treat us as citizen b4. What a sad!

新怡 2007年8月7日 10:35  

i worked and stayed in sin 8+yrs, i got PR status for 7yrs le.. good and bad to working and stay here...

cheers

Tze Yik 2007年8月7日 11:22  

Xin Yi, since you stayed here for such long time, sure got some thing that hold you here.

I am also not sure that i will permanently stay in sg or not. But in fact,it is a very good stepping stone.

新怡 2007年8月7日 21:23  

agreed u - stepping stone.

now, i work with a foreign firm, is really help me a lot for next step... may be another 1 or 2 yrs, my 10yrs in sin, that is enuf for me and planning to next destination...

蓝玫瑰Emily 2007年8月8日 14:21  

oh...

hmm....


does anyone of you able to tell the way to NUS by BMW? :P

emilysookying@gmail.com

if you will

THANKS ALOT!!

新怡 2007年8月9日 07:27  

蓝玫瑰Emily, I will tell u when we meet, ok?

mavis

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP